søndag den 6. september 2009

Salander Sunday


Film review: The Girl with the Dragon Tattoo. Swedish DVD with Scandinavian subtitles.

An elderly man receives a mysterious parcel – a white flower in a frame. Immediately afterwards we meet Mikael Blomkvist in court where he receives his sentence for fraud and slandering, and next we see Lisbeth Salander in front of her computer, worming her way into Blomkvist´s life.

The first Stieg Larsson film has begun, and everybody leans back in the couch with mugs of coffee and plenty of candy on the table.

My husband´s opinion: Lisbeth Salander is a victim and she is tough, but she does not come across as someone with Asperger´s Syndrome. (He certainly has a point).

My opinion: a film version which is fairly loyal to Stieg Larsson´s story. Teeming with fine actors – an entertaining and appealing film, especially the scenes from Vanger´s little empire in Hedeby.

[And of course we watched it Saturday – but don´t tell anyone my news is old]


Salander-søndag.
Film-anmeldelse: Mænd som hader kvinder. Svensk DVD med skandinaviske undertekster.

En ældre mand modtager en mystisk pakke – en indrammet hvid blomst. Straks efter ser vi Mikael Blomkvist i retten, hvor han modtager sin dom for bagvaskelse, og derefter dukker Lisbeth Salander op foran sin computer, hvor hun er ved at hacke sig ind på Blomkvists liv.

Den første Stieg Larsson-film er begyndt, og vi læner os alle tilbage i sofaen med kaffe og masser af slik på bordet.

Min mands mening: Lisbeth Salander er et offer, og hun er skrap, men hun fremstår ikke som én med Aspergers syndrom. (Og det har han ret i).

Min mening: en film-version som er forholdsvis loyal over for Stieg Larssons historie. Den vrimler med gode skuespillerpræstationer – en underholdende og tiltalende film, især scenerne fra Vangers lille imperium i Hedeby.

[Og selvfølgelig så vi den lørdag aften – men lad være med at fortælle nogen, at jeg udsender gammelt nyt]

12 kommentarer:

Bernadette sagde ...

I am so very jealous Dorte

Elizabeth Spann Craig sagde ...

Wish I could see it over here! It sounds like a good production. The girl looks a bit differently than I'd pictured her in my head...prettier.

Elizabeth
Mystery Writing is Murder

Alice M sagde ...

Nå nu ville den ikke udgive min kommentar.

Jeg prøvede at skrive at jeg mener de har glemt Blomkvist's kollega som han i bogen har en affære med. I filmen er hun nærmest glemt - mens hun i bogen har en vigtig betydning for hans afsløringer.

Dorte H sagde ...

Bernadette; I am sure you will have your chance later. I did like it, but I just don´t devour films the same way as I devour books.

Dorte H sagde ...

Elizabeth; I added another photo to give you an impression of the way she looks in the film. A real gothic type, I´d say :D

Dorte H sagde ...

Alice; hvor hyggeligt at høre fra dig.

Nej, de gør ikke så meget ud af Erika Berger i filmen, og hun ser noget ældre ud, end jeg havde forestillet mig. Men det er vel det sædvanlige; når en bog på mange hundrede sider bliver lavet om til film, skal der jo som regel hugges en hæl og klippes en tå.

For øvrigt sker der ikke meget mht Anna Märklin for tiden. Dels er forlagene i krise (de vil ikke engang sende manuskripter tilbage), dels har jeg for travlt med job + andre projekter dette efterår.

Beth F sagde ...

I'm so glad this movie was fairly true to the book. I will be looking for it. I think Mr. BFR will like it too.

Dorte H sagde ...

Beth; I think they had done a good job of it, but then I am not the very best judge of films. My concentration span is too short so I notice what is there, but not if they have left anything out, if that makes sense.

Karen (Euro Crime) sagde ...

She looks very different in the two photos.

Alice M sagde ...

Tak for info om Anna. Det skal nu nok komme - jeg er sikker på du nok skal få foden indefor et sted.

Jeg glæder mig også til Larsson film nr 2 - selvfølgelig skal den ses.

Og du har ret - Film er ofte dårligere end bøgerne fordi de skal kortes ned. Det er kun "Døde poeters klub" hvor filmen er bedst da den er lavet før bogen ;)

Dorte H sagde ...

Karen; Yes, I think it is impressive how much make-up and clothes can change a person. When Noomi Rapace is ´herself´, I think she looks a bit French, but in the role of Lisbeth she was gothic and quite scary.

Dorte H sagde ...

Alice; dejligt at nogen tror på mit manuskript. Jeg har bestemt heller ikke opgivet, men den krise skal nok lige drive over først ...

Døde poeters klub er for øvrigt et rigtig godt eksempel på en bog man ikke behøver læse. Når jeg alligevel har gjort det et par gange, er det kun fordi den er nyttig som undervisningsroman på engelskhold, der ikke kan overskue den helt store litteratur. Men for læreren er den streng at kæmpe sig igennem.