fredag den 4. september 2009

Karin Fossum, Se dig ikke tilbage (1999)

Denne krimi er Fossums tredje i serien om Konrad Sejer.

Seks-årige Ragnhild forsvinder på den korte vej mellem veninden Marthes hus og sit eget hjem. Det viser sig, at den underlige Raymond (som er mongol) har taget hende med hjem for at vise hende sine kaniner.

Kort efter finder politiet liget af en nøgen teenagepige ved en sø i netop samme bygd ”hvor vandet bare stod alt for stille.” Annie Holland var dygtig, vellidt og en rigtig sportspige, men familie, kæreste og venner har alle bemærket, at hun har forandret sig for nylig.

Konrad Sejer, kriminalbetjenten med de grå hår og den gamle hund Kollberg får ansvar for sagen sammen med den unge, uerfarne Jacob Skarre. De forstår hurtigt, at forbryderen skal søges i Annies nærmiljø, men det tager nogle runder før de sidder med nøglen til Annies hemmelighed og hendes død.

Karin Fossum har skrevet en veltilrettelagt, spændende politikrimi med et tiltalende, vedkommende makkerpar, man som læser glæder sig til at møde igen. Men samtidig er bogen en flot thriller om den stille bygd, som hurtigt bliver præget af mistænksomhed og frygt.

Krimi plus thriller af høj karat – Karin Fossum i fin form.


Karin Fossum, Don´t Look Back (2002)
Even though this novel is the third in the series, it is the first in English.

Six-year-old Ragnhild disappears on the short distance between her friend Marthe´s house and her own home. It turns out that the odd, young Raymond (who has Down´s Syndrome) has brought her home to show her his rabbits.

Soon after the police find the body of a naked teenage girl at a lake in the same village “where the water stood far too still” Annie Holland was a well liked, industrious sports girl, but family, boyfriend and friends had all noticed a marked change in her during her last year.

Konrad Sejer, the inspector with the grey hair and the old dog Kollberg, investigates the case together with young, inexperienced Jacob Skarre. They soon realize that the perpetrator must belong to Annie´s neighbourhood, but it takes some rounds until they have the key to Annie´s secret and her death.

Karin Fossum has written a well-planned, exciting police procedural with an appealing couple one looks forward to meeting again. At the same time the novel is a fine thriller about the quiet village which is soon ridden by suspicion and fear.

Crime cum thriller of high quality - Karin Fossum in great shape!

11 kommentarer:

Søren sagde ...

"en gamle hund Kollberg"

Hmm...Kollberg som i Martin Becks kollega???? Sjovt :-)

Søren sagde ...

Smart sky, i øvrigt. Hvordan har du lavet det???

Dorte H sagde ...

Søren: Ja, jeg tror da bestemt, det er en hentydning til dén Kollberg.

Men hvad for en sky?

Søren sagde ...

Sky = etiketter. Dine etiketter/tags står ikke bare i rækkefølge, et ord pr linje, men sådan i den form man kalder en sky. Næsten i form ligesom denne: http://farm4.static.flickr.com/3145/2600596314_f69463f5c2.jpg

Dorte H sagde ...

Søren: Åh, sådan! Ja, men når jeg går ind i menuen, kan jeg da også godt se, det kaldes ´cloud´. Jeg ryddede bare lidt op den anden dag, og hvis man går ind og redigerer etiketterne, vælger man altså bare cloud/sky, så du må jo kunne gøre det samme. Og det er Blogger selv, som giver dem de der grøn-blå farvetoner.
Jeg går ikke og ændrer lay-out hele tiden, men nu hvor jeg er blevet nomineret til den der blog-award-uge, tænkte jeg, at det måske var en god idé at lave margenen lidt mere overskuelig. Så det hele gik ud på at få de forskellige værktøjer til at fylde lidt mindre.

Sherrie sagde ...

Hi Dorte,
Sounds like a great mystery book!! Thanks so much for stopping by my place, I really appreciate it lots! I also have an award for you at my place, Just Books. Stop by and pick it up any time. Have a great day!!

Sherrie
http://sherriesbooks.blogspot.com/2009/09/zombie-chicken-award.html

Dorte H sagde ...

Thank you so much for thinking of me, Sherrie! Have a nice weekend.

Søren sagde ...

Cool, jeg ser lige om jeg kan gøre det samme :-)

Dorte H sagde ...

Søren; og så ødelagde jeg igen mit rygte som blog-wizard af første grad ;)

Søren sagde ...

Nej nej, jeg holder skam ikke kun øje med din blog for at læse dine indlæg, men også for at holde mig orienteret om det sidste nye indenfor blog-layout, og det bliver jeg ved med :-)

Dorte H sagde ...

Ih, blog-modeikonet, det er mig!
Hm, i hvert fald har jeg fulgt så meget med tiden, at jeg ved det ikke drejer sig om at vide alt, men om at vide, hvor jeg skal finde de oplysninger, jeg har brug for ;)